13.30-16.30 WORKSHOPS & MASTERCLASSES

3 rondes workshops & masterclasses

1) Jouw medewerkers als ambassadeurs

MASTERCLASS:
Het personeelstekort is groter dan ooit en zal in de toekomst waarschijnlijk alleen maar nijpender worden. Hoe zorg je ervoor dat jouw medewerkers niet uitstromen? Op welke manier maak je vacatures aantrekkelijk en haal je nieuwe medewerkers binnen? En hoe zorg je dat zij goed ingewerkt worden en zich betrokken voelen? Rody en Ieteke vertellen in deze masterclass hoe zij dit doen en hoe ze van hun medewerkers ambassadeurs maken en nieuwe medewerkers aantrekken. Zij hebben hiervoor een intern programma bedacht waar ze in deze masterclass ook meer over vertellen.

Sprekers: Rody Eickhoff (HR manager) en Ieteke Coenen (recruiter) Loogman Groep

Ronde: 1 & 3

2) Juist nu investeren in duurzaamheid

WORKSHOP:
Volle breedte duurzaamheid. Nu of nooit. Waarom Het Rijk Golfbanen daarop inzet, het is namelijk onderdeel van het businessmodel. En waarom we volle vaart doorgaan, juist nu. Hans gaat tijdens de presentatie in op waarom ze hier heel bewust mee doorgaan en aan de hand van concrete getallen wordt snel duidelijk dat het ook zakelijk slim is om op duurzaamheid in te zetten.

Spreker: Hans Blaauw (directeur Het Rijk Golfbanen)

Ronde: 2

3) Het imago van golf

MASTERCLASS:
Golf is voor ouderen, golf is voor mannen, golf is voor mensen die geld hebben, golf is geen sport, golf kost veel tijd. We kunnen nog wel even doorgaan. Hoog tijd om het imago van golf te verbeteren.
Hoe doen we dat? 5 praktische tips voor clubs, banen en pro’s.

Sprekers: Danielle Wallet (directeur marketing NGF) & Niki Wijnen (campagne marketeer NGF)

Ronde: 3

4) De golfschool van de 21ste eeuw

MASTERCLASS:
Hoe ziet de golfschool van de 21ste eeuw eruit, wat betekent het voor de professionals, wat betekent het voor de vereniging, de exploitant, de infrastructuur en wat zijn de voorwaarden om het tot een succes te maken? Dit zijn vragen waar Jim het over zal hebben. Om een tipje van de sluier op te lichten kan Jim al melden dat een golfschool uit meerdere specialisten bestaat en dat de professional niet altijd op een kale koude driving range staat. De masterclass is geschikt voor verenigingen, golfprofessionals en exploitanten die het beste met ‘golf’ voor hebben en zo indirect het beste voor zichzelf, de vereniging of exploitatie.

Spreker: Jim van Heuven van Staereling (directeur PGA-Holland opleidingen)

Ronde: 1

5) Breng de route van de nieuwe golfer in kaart

WORKSHOP:
In deze workshop ga je, aan de hand van de creatief denken methodiek, concreet aan de slag met het behoud van nieuwe golfers samen met Etienne en Kyra. Na drie kwartier heb je niet de standaardoplossing bedacht, maar kom je naar buiten met een aantal nieuwe ideeën die je de volgende dag in de praktijk zou kunnen testen. Dynamisch, snel en verfrissend.

Sprekers: Etienne Verhoeff & Kyra van Leeuwen (Start2Create)

Ronde: 2 & 3

6) Leden winnen en behouden; 4 succesvoorbeelden!

WORKSHOP:
Met Touché Sportmarketing werkt Niko dwars door de sport. Altijd staat de fan centraal, of het nou een supporter of beoefenaar is. Met zijn bureau is hij o.a. actief voor ABN AMRO World Tennis Tournament, Atletiekunie, The Dutch Masters en Jack’s Casino & Sports (Glory, PDC, Jack’s Racing Day). Tijdens de workshop deelt hij 4 cases waarbij het behouden en winnen van leden centraal staat. Daarnaast blijf je niet op de handen zitten; iedere deelnemer mag zelf aan de slag én na afloop zijn/haar idee delen. Het team van Touché zorgt dat alle inzendingen van feedback worden voorzien.

Spreker: Niko Moreno Ruiz (Touché Sportmarketing)

Ronde: 1

7) Tips voor meer spelplezier bij de golfers en een optimale bezetting van de baan

WORKSHOP:
Kies je tee, ready golf en de basisregels vormen de basis voor een beginner om met plezier aan de golfsport te kunnen deelnemen, zodat deze snel en op een veilige manier golf kan spelen en zich op z’n gemak voelt op de golfbaan. In deze workshop zullen Myrte en Robert tools aandragen die het speltempo in de baan bevorderen en de gedragsregels interessant maken voor de nieuwe doelgroep golfers van 25-50 jaar. Een goed opgeleide golfer draagt immers bij aan een goede doorstroming in de baan en zal gemakkelijker aansluiting vinden bij de golfsport en de bestaande leden van de golfclub/golfbaan. Zowel de nieuwe als de bestaande golfers hebben hier profijt van.

Sprekers: Myrte Eikenaar (teammanager regels en handicap NGF) en Robert Hage (Handicapping, regels en course rating NGF)

Ronde: 1

8) Ontdek hoe je dé nieuwe doelgroep in golf bereikt!

MASTERCLASS:
Hoe vul je je golfbaan met vrouwen? Slechts 30% van de golfers is vrouw. Net als in andere voorheen mannen-gedomineerde sporten, zien we dat het aantal jonge vrouwen die voor golf kiezen stijgt.

En dat is goed nieuws. Maar hoe kunnen we zorgen dat nog meer vrouwen de weg naar golf vinden? Hoe ontvangen en faciliteren we ze het best en hoe zorgen we dat ze ook blijven golfen?

Luister en leer van de praktische tips van Danielle & Renate die uit eigen ervaring spreken, als golfer én als aanbieder van de golfsport.

Sprekers: Renate Roeleveld (manager Sluispolder & bestuurslid NVG) & Danielle Wallet (directeur marketing NGF)

Ronde: 2

9) Belang van de juiste data en informatie voor je strategie

MASTERCLASS:
Vaak vertellen de cijfers een ander verhaal dan je gevoel. Het is waardevol om cijfers mee te nemen in belangrijke beslissingen, je doelstellingen te monitoren en eventueel bij te sturen waar nodig. Hoe komt u als club of baan aan de juiste data en wat kunt u er vervolgens mee doen?

Sprekers: Floris van Imhoff (medewerker sportparticipatie, onderzoek en analyse NGF) en Alexander Renders (teammanager sportparticipatie NGF)

Ronde: 3

10) Optimalisatie lidmaatschap

MASTERCLASS:
Corona heeft ook op de golfmarkt grote impact gehad. In eerste instantie vrees voor extra opzeggingen en inkomstenderving, maar inmiddels is er een duidelijk grotere instroom van nieuwe golfers en een hogere speelfrequentie van alle doelgroepen.

Mogelijk gevolg hiervan is een dalende tevredenheid, mede door een grotere druk op de baancapaciteit. Het behoud van bestaande en nieuwe golfers vraagt om onze aandacht. Passende lidmaatschappen en het beter reguleren van baancapaciteit zijn daar een belangrijk onderdeel van.

Het onderzoek uit 2020 over lidmaatschapsoptimalisatie geeft inzicht in deze factoren en hoe daar sturing aan te geven. In deze masterclass nemen wij je mee in de opzet, uitkomsten en eerste toepassingen van dit onderzoek. Voor iedereen die te maken heeft gehad met bovengenoemde corona-effecten een must!

Sprekers: Floris van Imhoff (medewerker sportparticipatie, onderzoek en analyse NGF) & Jeroen Boesmans (MIcompany)

Ronde: 2

11) De baan, jouw kapitaal!

MASTERCLASS:
De golfbaan vertegenwoordigt een hoop kapitaal. De staat van jouw golfbaan is van groot belang op korte termijn en zeker op lange termijn. Zijn de investeringen waardevast of gaat het ongemerkt langzaam bergafwaarts? Het is van groot belang dat jouw golfbaan nu en in de toekomst voldoende golfers blijft interesseren. Is er rekening gehouden met de achteruitgang van alle elementen op de golfbaan en blijft het verdiencapaciteit intact. Zijn er plannen, lange en middellange termijn en heeft het greenkeepers team voldoende slagkracht om dit uit voeren?

Hans & Koert lichten je in over de potentiële valkuilen maar vooral ook over de kansen die er liggen.

Sprekers: Koert Donkers (hoofdgreenkeeper op GC De Dommel) en Hans Kok (adviseur bij Grasmeesters).

Ronde: 1

12) Hoe technologie kan helpen bij de krapte op de arbeidsmarkt

WORKSHOP:

De arbeidsmarkt staat onder druk. Zeker in de horeca zorgt deze krapte voor grote uitdagingen. Hierdoor ontstaat er ook ruimte voor vernieuwende oplossingen. Technologie biedt kansen om gasten te blijven bedienen, maar wat zijn hiervan de mogelijkheden voor jouw accommodatie?

Tijdens deze workshop spreken we over de balans tussen gastbeleving en technologie in de horeca, tegen de achtergrond van een zeer krappe arbeidsmarkt.

Er worden praktische voorbeelden geboden van technologische innovaties in de golfsector, de hospitality en daarbuiten. Daarnaast krijg je inzicht in actuele data over de arbeidsmarkt.

We gaan met elkaar het gesprek aan over de kansen en (on)mogelijkheden om technologie in te zetten in jouw eigen context.

Sprekers: Joren Lier (regiomanager JMW Hospitality) en Renee Hofman (accountmanager JMW)

Ronde: 2 & 3

17.00 - 17.30 PLENAIRE AFSLUITING

17.30 Borrel

Programma is onder voorbehoud.